Saturday, June 17, 2006

sedikit humor

Beberapa hari yang lalu di salah satu halaman friendster yang aku temui terpampang sebuah joke seperti tertera berikut ini:

Ini cerita krew TV3 untuk episod jejak rasul.Tiba di satu perkampungan di selatan Yaman, kereta pacuan 4 roda mereka tiba-tiba mati. Sebabnya minyak habis.Oleh kerana pada waktu itu jurubahasa tak ada, maka cakap arab pun ikut yang ingat aje.
Beberapa orang kampung pun datang nak tolong. Seorang krew TV3 berkata sambil menepuk bonet kereta,"Engine - Innalillahhiwainalillahiroji'un".
Seorang lagi krew TV3 berkata sambil menunjuk lubang tangki minyak," Petrol - Sodaqallah hul azim".
Pening semua pak Arab tu..


Tak terasa aku tertawa terbahak-bahak. Gaya bahasa Melayu dan istilah yang mereka gunakan sungguh mengulik syaraf tawaku. Whaddaya think?

Sedikit kekurangan dari joke ini adalah karena istilah yang digunakannya spesifik,dalam hal ini menggunakan istilah dalam Agama Islam, mungkin sebagian pembaca terpaksa (setidaknya beberapa saat) mengira-ngira maksud dari istilah-istilah Bahasa Arab yang muncul dalam konteks, namun saya harap pada saat teman2 menemukan maknanya, kita bisa tertawa bersama. After all tertawa itu sehat bukan?

No comments: